Orka!

Ibland blir jag knäpp av att läsa och höra om hur folk proppar i sig mängder av tillskott och måltidsersättningar för att få sin "drömkropp". Absolut, det är en effektiv väg till målet, men vad hände med livsnjutandet? Jag skulle bli fullkomligt knäpp av att aldrig få äta tiramisu, njuta av ett glas rött eller ta en bit ost, det är inte värt alla magrutor i världen! Varför skulle det vara det?
Jag tar med glädje den långa vägen till mitt mål. En resa där lagom av allt väger tyngre än inget av nått. Jag vet att man kan bli galen av att fokusera till döds på vad man äter, jag har sett det så många gånger på gymmet. Det är inte bra för hälsan och välbefinnandet att påtvinga sig ett beteende som innefattar orimlig svält. Är utseendet så viktigt?
Jag tränar för att må bra, känna mig stark, vara lagom fettfri men främst för att kunna leva länge. Jag äter en varierad kost med så näringsrik mat jag kan för att tillgodose min kropps behov. Visst, min diet är kanske mer proteinrik, innehåller färre kolhydrat och feta såser än vad som anses "normalt" men för den sakens skull går jag inte runt med förbud kring min mat. Jag vet att jag äter tillräckligt bra för att nå mitt mål trots några godsaker på vägen. Det handlar om balans.
På min resa kommer jag aldrig sluta "unna" mig lagom doser av onyttigheter. Jag hoppas att det finns fler som tänker som jag där ute. Vi som inte har något emot att vägen med vårt val av livsstil blir lite längre, dvs livslång.
Åza:

Men det beror på.. Jag tränar 3-4 gg i veckan och äter ganska nyttigt, men har ca 30 kg övervikt. Så många extrakilon försvinner inte av träning och"lagom nyttig" kost. Lchf är ett sätt som gör det möjligt att orka träna och samtidigt gå ned i fettvikt så kommer nog ta tag i det igen till hösten. Under tiden tränar jag på och glädjer mig åt varje liten muskelökning! :)

Kommentera inlägget här: