Ryggskott

I måndags fick jag ryggskott. Helt plötsligt, utan föraning. Som det tydligen brukar gå till. Jäkligt smärtsamt! Eftersom jag aldrig har haft ryggskott förut visste jag inte hur jag skulle hantera det. Som tur var är så är jag omgiven av både erfarna "ryggskottare" och kunniga personer inom ryggskador. Därav fick jag flera bra tips som jag nu vill dela med mig av. Här kommer en bra lista på hur du ska göra för att så snabbt som möjligt bli "frisk" igen:
1. Rör på dig! Även om det gör ont så är smärtan inte farlig. Det går bra att utmana kroppen lite men det ska inte "hugga till" av rörelserna. Jag var på jobbet när det hände och var tvungen att jobba vidare trots att jag hasade mig fram lätt framåtlutad. Det är jag glad över nu! Det sista man ska göra är att vila eller sitta/ligga. Det är bättre att försöka gå eller åtminstone stå, allt för att få igång blodcirkulationen. För mig gjorde förmodligen min första dag med ryggskott i rörelse stor skillnad i minskningen av smärtan. Ryggen blir bättre för var dag som går.
2. Gör dessa övningar från detta klipp: YouTube. Övningarna gör att du mår bättre på direkten. Speciellt vickningen av höfterna upp och ner i sidan. Grymt skönt!
3. Ta smärtstillande. Med smärtstillande så rör du automatiskt mer på dig och får dig att slappna av. Ryggen har låst sig som i en slags skyddande reaktion. Du måste tvinga kroppen att slappna av för att återfå rörligheten. Smärtstillande är ett bra knep att få kroppen att klara av att vara i rörelse utan att krampa ytterligare.
Jag hoppas att listan gör dig lika gott som den gjort mig. Jag är fortfarande inte 100 men är definitivt mycket bättre! Vilket är tur, för imorgon är det dags för mig att kliva upp på scenen igen och göra ytterligare en smyg-release av "Unbreakable". Den här gången är det 130 personer från träningsbranschen som ska få en liten vip-show. Det ska bli väldigt roligt! Håller tummarna för att ryggen håller!
Gonatt på er!
//Linda
Kommentera inlägget här: