I'm back!

Jag är tillbaka i Stockholm, tillbaka från semestern men ändå helt borta på samma gång. Den här veckan har varit väldigt intensiv och utmanande på många plan. I måndags började jag nytt jobb som försäljningsansvarig på Printline Idéproduktion, kickade igång min nya kosthållning och återgick in i planeringen av min 30-årsfest. Detta resulterade i princip helt sömnlösa nätter hela den här arbetsveckan. Jag är helt slut! Tack och lov för att det är fredag och sovmorgon imorgon!
I natt kunde jag äntligen skicka iväg min festinbjudan och även om det är många andra bitar kvar att pussla ihop så kommer jag iaf inte behöva sitta uppe halva nätterna pga. en närliggande deadline. Har några helger kvar innan jag slår upp dörrarna för att önska alla välkomna och det är en otrolig lättnad. Jag älskar att ha fest men den här festen är lite extra knepig att rodda med (helt mitt eget fel, det är ju jag som ska envisas med att ha det på ett visst sätt). Det var dock många tankar under semestern som gick åt till festplanerandet. Eller snarare stressen över att man inte kunde lösa saker ifrån utlandet. Skönt att vara hemma. Skönt att vara på banan!
 
Min andra utmaning, jobbet, känns jättebra! Det kommer att bli en fantastiskt rolig höst på Printline. Jag älskar min nya roll; att få strukturera, planera och utveckla försäljningen är otroligt roligt. Hela min första veckan har gått i 180 och det ska bli så spännande att få kicka igång försäljningen rent praktiskt på måndag.
 
Sist men inte minst så har jag lagt om min och Andreas kosthållning inför hösten. Vi har verkligen slarvat med maten under hela det här året. Det har varit uteblivna frukostar, brist på mellanmål, tunga energirika middagar sent på kvällen, massor av "kvällsmys" men framförallt för stora portioner. Nu är det nog! Nu vill jag se lite resultat ifrån träningen och förbränna lite av mitt kroppsfett. Kommer beskriva mitt upplägg mer ingående i nästa inlägg men lite kort så har jag gjort en "kalorikoll", dvs räknat ut min ungefärliga totala energiförbrukning i kcal/dag (inklusive träning) och sedan dragit av 500kcal/dag när jag gjort iordning recepten för en dags totala kaloriinnehåll. Det är inte alls särskilt svårt. Att ta reda på sin ungefärliga kaloriförbrukning och antalet kalorier som maten innehåller är ett bra sätt att få koll på hur mycket energi man behöver. Det är oftast mer kalorier i maten än man tror. Vissa menar på att det är vansinne att räkna kalorier. Jag menar på att om man inte har en uppfattning, vilket de flesta inte har, så är det bra att väga in sin mat och föra protokoll på kaloriinnehåll i 1-2veckor så att man får kunskap om vad man äter. Sen kan man börja leka med samansättning, dvs hur mycket protein, kolhydrater och fett maten ska innehålla. Givetvis är näringsinnehållet superviktigt! Jag har valt att lägga en kosthållning som är så näringsrik som möjligt bestående av alla tre komponenterna. Jag undviker snabba kolhydrater så som socker, vitt bröd och pasta men även mättat fett så gott jag kan. Jag förespråkar inte LCHF för normalviktiga och vill därav ge mitt alternativ till fettförbränning. Jag kommer självklart dela med mig av recepten på mina alternativ av 3 huvudmål och 3 mellanmål som jag äter under dagarna. Så håll utkik!
 
Alla tre utmaningarna har gjort den här veckan väldigt påfrestande. Det går emot mina principer att lägga om en kosthållning till "förbränningsläge" samtidigt som man har sömnbrist (och instruerar spinning) men ibland blir det så. Inte bra, men jag hade bestämt mig. Så den största utmaningen blev såklart maten. Det är och kommer alltid vara jobbigt att lägga om sin kosthållning (framförallt när man går på mässa med jobbet för att välja profilgodisleverantör. Har nog aldrig blivit erbjuden så mycket choklad, karameller, kolor och kakor i hela mitt liv! Vilken pers!). De tre första dagarna var jag konstant hungrig, mest troligt för att jag plötsligt började äta ofta och mindre mål istället för sällan och gigantiska portioner. Igår, dag fyra, kändes det redan bättre men jag räknar ändå med att det kommer att vara utmanande i ca två veckor till. Nästa vecka kommer förhoppningsvis iaf bli mer välbalanserad med massor av god sömn. Det ser jag verkligen fram emot för det behövs!
 
Jag firar av det här extremt långa tillbaka-från-semestern-inlägget med två springbilder ifrån Grekland (otroligt härligt). Nu är jag tillbaka!
Kommentera inlägget här: