Veckans fråga!

Det är djungel av information där ute och ibland vet man inte vad man ska tro på. Som näringsfysiolog och certifierad personlig tränare finns jag här för att försöka svara på era frågor. Idag vill jag dela med mig av en fråga om vitaminer.

Fråga: Varför är frukt bättre än vitamintillskott?

Svar: Vitmamintillskott är kemiskt framställda och innehåller oftast endast ett eller några få vitaminer. Vitaminerna i ett tillskott är med andra ord inte omgivna av lika komplexa konstellationer av ämnen så som vitaminerna i t.ex. en apelsin är. Apelsinen innehåller t.ex. ett flertal olika sorters vitaminer, mineraler och t.o.m. nyttiga omega 3 och omgea 6 fettsyror som har "gift sig" i en nyttig symbios som är bra för kroppen på flera sett. Man vet inte helt klart om flera ämnen samverkar vid vitaminupptaget och om t.ex. anledningen till att kroppen tar till sig av apelsinens C-vitaminer så bra är för att det finns andra ämnen i apelsinens uppbyggnad som gynnar upptaget. Det är dock en intressant tanke eftersom t.ex. C-vitamin gynnar upptaget av mineralen järn (därav är det bra att dricka apelsinjuice till blodpudding) och D-vitamin kontrollerar upptaget av kalcium. Denna förmåga att "hjälpa varandra" fattas i en vitaminburk. Dessutom kan för mycket tillskott istället ge en negativ effekt och hämma upptaget.

Jag vill dock poängtera att tillskott är ett smidigt sätt att berika kosten på vid brist och att det inte är något fel att äta tillskott vid rätt dosering. Det ska dock anses som det tillskott det är och inte ersätta frukt och grönsaker. Jag rekommenderar att man försöker äta fem olika sorters frukter per dag och att man alltid har grönsaker på sin tallrik vid en måltid.

Om det är något du funderar över kring mat och träning får du gärna ställa din fråga i kommetarfältet eller maila mig på [email protected].
Kommentera inlägget här: