Äntligen intervaller!

Idag fick jag äntligen köra mitt intervallpass. Galet roligt! Efter en vilodag på onsdagen så släppte muskelspänningarna och huvudvärken. Dessvärre kunde jag inte "offra" torsdagsspinningen så jag fick helt enkelt snällt vänta tills idag. Löjligt nog så var jag faktiskt lite nervös. Jag älskar intervaller men har aldrig kört det i löpningen utomhus förut så jag visste inte alls hur det skulle kännas. Nu vet jag! Oj va härligt det var! Helt annorlunda från att springa på löpband där man styrs av löpbandets tempo-inställning. Det blev istället en naturlig skön ökning där man verkligen kände "grepp" i marken. Ganska självklart men jag trodde ändå inte att det vara sån stor skillnad. Ut med er i spåret säger jag bara!

Intervaller är ett bra sätt att få upp hastigheten på långdistans till sitt måltempo. Man vänjer kroppen till att springa snabbare. Jag har 5min/km som måltempo och försökte därför lägga mina intervall-ruscher på 4.30min/km. Det gick väldigt bra! Över förväntan. Jag kände direkt hur min styrka i benen och höftböjaren var en fördel på kortdistans. Den absolut sista intervallen gick jag upp till 3.30min/km. Det gick som på räls! Så himla roligt! Jag älskar när man känner utveckling. Nu tror jag bestämt att kroppen börjar haja det här med löpning.

Hela passet kommer här (totalt 35min):

5min normaltempo
2min snabbt
2min långsamt
1.5min snabbt
1.5min långsamt
1min snabbt
1min långsamt
30sek snabbt
30sek långsamt
5min normaltempo
Samma intervaller som ovan (2min-30sek)
5min normaltempo
Klart!

Testa du med! Intervaller passar alla eftersom du själv väljer hastigheten efter ditt "långsamma", "normala" och "snabba tempo" utifrån dina mål. Det är ett enkelt och effektivt sätt att bli snabbare i löpningen!

Kommentera inlägget här: