Mandelmjölsplättar

Jag har äntligen testat att göra glutenfria plättar baserade på mandelmjöl istället för vetemjöl. Har varit nyfiken på hur dessa smakar länge! Dessvärre blev jag lite besviken, och det hade man kunnat räkna ut redan innan egentligen, eftersom jag inte tycker om mandelmassa. 

Mandelmjölet gav plättarna en rik smak av mandel och konsistensen blev nästan snudd på brödig. De gav en snabbare mättnadskänsla, vilket uppskattades, men var inte alls lika goda som vanliga vetemjölsplättar. Jag kommer därav att fortsätta leta efter ett nyttigare alternativ som smakar bra. Kanske är det bättre att blanda mandelmjölet med något annat typ av mjöl? Experimentet lever vidare!

Recept på mandelmjölsplättar:
4 ägg
3dl mandelmjöl
1.5dl mjölk
1tsk bakpulver
0.5 krm salt

Blanda ingredienserna i en bunke, smält smör i en plättpanna och stek härligt gyllenbruna. Servera med t.ex. grädde, glass eller sylt/färska bär.

Trevlig kväll!
Åza:

Det här receptet kan jag rekommendera: http://www.recept.nu/anna-hallen/frukost-och-brunch/agg-och-mejeri/amerikanska-pannkakor-a-la-lchf/

Supergoda amerikanska pannkakor.

Ett annat alternativ är med kokosmjöl:
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1696

Vi saknar dig! Allt är ur fas just nu och vi jobbar på för att hitta nya rutiner för träning och mat vi också. Plötsligt hade det gått två veckor utan att jag tränat och jag hade slutat laga lunchlådor. Men idag var jag på gymmet och körde cirkel med Martin, Benny och Robert och imorgon ska nyttiga lådan vara med!
KRAM

Svar: Hej Åsa!Jag har fortfarande inte hunnit testa ditt recept men det ska jag! Letar fortfarande efter den bästa kombinationen. Nu efter ledighet så har jag lite ny energi att testa vidare. :) Kommer förbi gymmet på tisdag mellan 11-11.45 så kanske att vi ses då?
Kram på dig härliga du! Fortsätt köra i gymmet!
Linda Grane

Kommentera inlägget här: