Thrusters!

Igår körde jag ett cross-fit pass i gymmet. Sjukt tungt och sjukt härligt! Inspirationskällan är Lars (som jag och A sprang på i gymmet i torsdags). Lars tyckte vi skulle testa kombinationen thrusters och chins med 3 set av 21,15 och avslutningsvis 9 repetitioner. Alltså, man kör 21 reps av thruster direkt följt av 21 chins, vila, upprepa med 15 reps etc.

So we did, nästan. Bytte ut chins mot armhävningar, eftersom jag inte kan göra så många chins. Nästa gång ska jag dock testa chins i "hjälp-maskinen".

Träningsvärken är hur som helst fantastisk! Det var otroligt jobbigt! Har aldrig gjort thrusters (benböj till stående axelpress) och jag blev följaktligen snabbt trött i kroppen. Andreas tyckte också att det var en rolig kombo. Värt att testa, helt klart.

Viktigt att ha koll på är att knäna inte sticker iväg framför tårna i den lägsta positionen av benböjen. När man blir trött är det lätt att man börjar tippa framåt istället för att skjuta fram höften och ta kraft med sätesmusklerna. Ett tips (som jag fått av vår goa concept-Micke på jobbet) är att sätta sig ner på en bänk istället för att pausa i luften och att tänka på att ha ryggen rakt när du ställer dig upp och att det är höften som styr rörelsen. På så vis får du kraft på rätt sätt när du ställer dig upp.

Lycka till!

Kommentera inlägget här: