Grönsakssmoothie!

Att jag inte tänkt på det själv! Aktiv träning tipsar om hur man kommer ett steg närmare målet att få i sig det dagliga grönsaksbehovet, en grönsakssmoothie! Kanske inte låter så smarrigt men det är iaf supernyttigt. Dessutom så slipper man ha ångest över att man inte äter tillräckligt med grönsaker.

Detta mixas ihop till en vitaminladdad grönsakssmoothie för 1 person:
Ca 150g broccoli
Ca 50g grönkål
1/2 päron
Lite persilja
Salt och nymalen peppar
1,5 dl färskpressad äppeljuice

Om den blir tjock kan man blanda ut med mer äppeljuice.
Tänk på att grönsakerna ska mixas ihop råa. Råa grönsaker innehåller fler näringsämnen än värmebehandlade (60% av C- och B-vitamin kan gå förlorade i kokvatten vid tillagning).
Om man använder sig av grönsaker rika på A-vitamin i sin smoothie ska man tänka på att lägga till lite olja, en bit avokado eller lite nötter för att främja upptaget, då vitamin A är en fettlöslig vitamin.

Sörpla på!

Dr Grane:

Vilka fina bilder! Speciellt den här!!!

Med grönkål och broccoli... Jag är inte riktigt där en. Kan tänka mig proteinsmoothies när jag får spetsa dem med massor av bär... Fast å andra sidan, varför inte, rätt vad det är står jag där och mumsar selleri också. :)

Linda Grane:

Eller hur! Nu får vi testa nya smoothisar! Mig kommer du dock aldrig hitta med en selleri i munnen, så långt kommer jag inte gå! :)

Tack för bildkomplinangen! Är det nån som har fina blogg-bilder så är det väl du systra mir?!
Tacka instagram, vi har inlett en väldigt stabil relation. :)

Kram!

Kommentera inlägget här: