Snabba salladen!

Igår slängde jag ihop en sallad, enligt mitt "gott men nyttigt" middags-tema. Hade egentligen velat laga något av de mer "riktiga" recepten som jag hittat men både jag och Andreas slutade så sent så det fick bli något av de enkla. En sallad är perfekt att slänga ihop när man inte har så mycket tid och inte orkar ta tag i en komplicerad maträtt. Det är bara att hacka ihop sina favoriter och mumsa på.

Jag tycker ägg, ost, majs och dressing höjer en enkel kycklingsallad. Dressing kan vara allt ifrån balsamvinäger, lite olja och salt och peppar (lite vitlök om man vill) ihopblandat på egen hand till något färdigblandat. Jag älskar thousand islands, därför blev det gårdagens val.

Min snabba sallad för två:
Baby spenat (rik på folsyra)
Cocktail tomater (rik på antioxidanter)
Riven ost (en sann smakhöjare)
Gurka
Majs
3 Ägg (den bästa proteinkällan)
1 Avokado (innehållet mineraler t.ex. Kalium och vitaminer t.ex. Vitamin E och B6)
1 grillad kyckling (rik på protein)
Thousand Island dressing

Koka äggen i 5 minuter (vattnet är varm från början) så att ägget blir hårt men lite "geggigt" i mitten. Häll fryst majs i en liten skål med en nypa salt på. Täck majsen med varmt vatten och värm på full effekt i micron i 2 min. Häll sedan av vattnet. Skär upp gurka, ägg och avokado i lagom bitar. Skär tomaterna i två delar. Rensa kycklingen och skär köttet i lagom stora salladsbitar. Lägg alla ingredienser på ett uppläggningsfat och servera.

Så himla enkelt och så himla gott!


Helena:

Varför envisas min bror med att ALLTID ha mössa på sig INOMHUS den kalla halvan av året? Har inte riktigt förstått det..

Svar: Han vill inte förstöra frisyren.. ;)
Linda Grane

Kommentera inlägget här: