Nya skor!

Träffa mina nya skor! Är så nöjd över att äntligen ha ett par riktigt bra springskor på mina fötter!

I fredags efter jobbet stack jag in till löplabbet, där min Sportlifekollega Andrea är butikschef, och fick mina skor utprovade. Jag fick först stå på en "spegelvåg" där man spanade på mitt fotvalv och belastning på foten. Sedan fick jag ta på mig ett par skor med tunn sula och väldigt lite stöd och springa på ett löpband medan mina fötter blev filmade. Det visade sig att jag vrider in min vänstra fot litegrann när jag sätt ner foten och att jag har en lätt pronation i den högra. Mer än vad jag visste!

Eftersom jag vanligtvis springer med en väldigt lätt och smidig sko (med lite mindre stöd) och inte känner av några skador eller dylikt så är jag inte i direkt behov av en sko med fokus på stöd men efter att ha provat tre par så tyckte jag att den med mest stöd (av de par jag fick prova) var bäst trots att den var lite "tyngre". Den satt skönast på foten och rätade upp min pronation litegrann (syntes på filmen).
 
Det blev alltså ett par blåa Asics Gel Cumulus 14. Tyvärr den minst rosa skon i hela affären, hade hemskt gärna införskaffat rosa skor om möjligt. Vill dock påstå att jag märker skillnaden. Upplever att jag på något vis rullar fram när jag springer och får en bättre stöddämpning. Men vad vet jag, det kanske är inbillning. Skönt med nya skor är det iaf, det känns rätt!

Måste säga att jag även är mycket nöjd med mitt besök till löplabbet och med hjälpen jag fick av Andrea's kollega. Den kändes proffsig och hon var väldigt kunnig. Dessutom fick jag massor av pepp inför min träning, "vill man så går det" var Andrea's ord. Andrea har för övrigt hjälpt mig med upplägget inför maran och det var till henne jag först vände mig när mara-tanken dök upp i huvudet för första gången. Med den erfarenhet och expertis hon har kan jag verkligen rekommendera henne till den som är ute efter en löpcoach.

Kommentera inlägget här: