Visste du att...

...1 av 5 personer får en hjärtattack och att det är den vanligaste enskilda dödsorsaken hos män och kvinnor i Sverige?

Nu vet du!

Var rädd om dig och ditt hjärta med andra ord!

Det finns många faktorer som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Några av dem är rökning, bukfetma, diabetes, fysisk inaktivitet, högt blodtryck, förhöjda blodfetter, infarkt i släkten och stress.

Det man själv kan göra för att motverka risken för hjärtinfarkt är att träna, äta sunt, inte röka och sluta stressa och istället lyssna på kroppens signaler.

Idag är det ett mindre "krig" mellan LCHF:are (lågt kolhydratintag och högt fett intag) och många näringsfysiologer (som jag själv) om det är farligt att proppa i sig bacon, bea-sås och rött kött (vilket jag påstår att det är och många näringsfysiologer med mig). Debatten tycker jag borde dö ut genom att man tittar på den forskning vi har idag. Man vet att mättat fett är en riskfaktor för hjärtinfarkt (som finns i t.ex rött kött, feta såser, smör, grädde och glass) och studier visar tydligt att ett minskat intag av animaliskt fett (mättat fett) minskar risken för hjärtinfarkt. Det saknas långtidsstudier på effekten av en LCHF diet med högt innehåll av mättat fett och risken för hjärtinfarkt. Därav kan man inte säkert säga att det inte skulle öka risken att få hjärtinfarkt av att äta enligt LCHF med mättat fett. Med andra ord, så länge forskningen visar att ett lågt intag av mättat fett minskar risken för hjärtinfarkt kommer jag att fortsätta rekommendera folk att inte äta LCHF med mättat fett.

Kanske något som är värt att meddela din vän eller kollega som fått för sig att en diet grundat på LCHF med mättat fett är nyttig? Viktminskning i alla ära, men det finns andra alternativ som inte ökar risken för hjärtinfarkt.


Annika:

Så bra skrivet Linda. Jag hamnade på lasarett med superhögt blodtryck efter en kort tids LCHF diet. Bara några dagar efter det att jag slutat med LCHF var mitt blodryck normalt och har så förblivit.
/Annika

P.S. Vilken bra blogg du har. D.S.

Svar: Tack Annika!Så roligt att du kikade in här! Verkligen ledsamt att höra att ditt blodtryck var så högt, det visste jag inte.
Var rädd om dig!
Linda Grane

Kommentera inlägget här: