Ständig träningsvärk...

Jag känner hur all löpning börjar ge resultat på kroppen. Inte för att jag var ute efter något fysiskt resultat men det går trots allt hand i hand när man ändrar sin träningsrutin.

Jag börjar bli "hårdare" i kroppen och har ständigt träningsvärk. Helt ok! Men jag ser fram emot dagen då kroppen har vant sig och jag bara kan köra på utan att det ger mig krämpor dagen efter.

Något att längta efter!

För övrigt så längtar jag även efter första advent och adventsljusstaken. Älskar levande ljus! Imorse blev det ljus till frukosten och även nu på jobbet har jag ett litet ljus vid min sida. Mys!

Mikaela:

Hej Linda!

Jag tränar på Sportlife Sjöstan, och undrar lite över hur dina synpunkter över passet Bodypump är. Jag tycker att det är jättekul och att instruktörerna, framförallt Karin, gör det väldigt givande och energifyllt. Men jag har svårt att få resultat trots att jag hållt på sen april. Jag ökar även vikterna på stången kontinuerligt. Jag blev jättebesviken när jag läste negativ kritik om passet på flera olika bloggar, via massa undersökningar.
Jag undrar hur du ser på träningsformen?
Jag brukar även köra styrka med fria vikter i gymmet, det är ju mest resultatgivande kanske. Kör även några konditionspass. Det känns tråkigt ifall Bodypumpen inte ger några som helst resultat, för det skulle vara trist att sluta med det helt.

Tacksam för svar:)

Svar: Hej Mikaela!Va skoj att du tränar på "min" gamla klubb. Alltid härligt med en "sjöstadare" här på bloggen! :)
När det kommer till BodyPump så förstår jag att många har kommenterat negativt till passet pga av t.ex. förslitningsskador som kan uppstå om man kör BP för ofta. Jag tycker man bara ska köra BP 1gång i veckan.
BodyPump är även ett pass där det krävs bra teknik, har man inte det så kan man skada sig. Tycker dock att du ska fortsätta gå om du tycker det är roligt, men kör 1gång/vecka för att minimera skaderisken. Karin är en väldigt duktig instruktör (ska hälsa henne att du sagt det)! Om du vill vara säker på att du gör rätt så kan du alltid be henne kika lite extra på din teknik och be om coaching. Det finns ofta tid att hugga instruktören efter passet för frågor.

När det kommer till att du inte märker av några resultat längre så kan det bero på att du behöver förändra din träningsrutin. Utmana kroppen och gör något du inte är vad vid. T.ex mer kondition med intervaller, köra ett cross-fit pass som ett alternativ till BodyPump (jag har många varianter av svettiga kombinationer under fliken "pass" här på bloggen). Kroppen är snabb på att vänja sig vid en träningsform så jag rekomenderar att byta rutin var fjärde vecka, minst. För bästa resultat gäller det att ständigt pusha sig ut ur sin komfort zon. Inte helt enkelt alla gånger men väl värt det!
Sen är det alltid viktigt att se över sin kost, den är ofta en stor bov i resultat-jakten! :)

Jag hoppas att mina synpunkter har varit till någon hjälp.
Du får gärna maila mig din mer utförliga träningsrutin till [email protected] om du vill att jag ska ger mer specifik coaching om hur du kan förändra din träning.

Må så gott och tack för att du läser min blogg! :)

//Linda
Linda Grane

Nicolinafoto:

Vad skoj att du börjar känna att det går åt rätt håll! Hur ofta är du ute och springer & hur långt brukar det blir? :)

Svar: Hej Nicolina!Så roligt att du kikade in här!
Iom min träning inför maran enligt 3.30 programmet så har jag under sommaren/hösten bara kämpat med att komma igång med löpningen i det stora hela med 5-6km/varv.
Nu springer jag 3ggr i veckan och rundorna ligger på 7, 8 km och 10km. Det går framåt med andra ord! :)
Den här veckan ska jag försöka ge mig på 15km. Det ska bli väldigt spännande!

Såg att du jobbar på bra med din träning! Duktig du är! Kriga på!

//Linda
Linda Grane

Kommentera inlägget här: