Nytt löpsteg!

Kommer precis hem ifrån en fantastisk löprunda. Min vän Klara drog med mig ut på ett 50min och 8km långt teknikpass som var revolutionerande för mitt löpsteg. Jag lyckades äntligen få upp mitt löpsteg på tå, istället för att sätta ned hälen, även kallat "posing". Grymt härligt!

Det var en helt annan känsla att koppla på vaderna och lyfta knäna högre men det kändes så mycket bättre och jag upplevelse att mitt steg blev mer graciöst.

Självklart gjorde mitt nya steg att löpningen blev mycket jobbigare, speciellt för mina vader, men när jag väl hittade steget var det svårt att sluta. Det kändes helt enkelt mer "rätt".

Känner mig så lycklig över att ha gjort ett sånt framsteg. Allt tack vare Klara. Jag tittade på hennes steg och försökte härma det tills att kroppen förstod vad det var frågan om. Det hjälpte massor att tänka att jag var en Barbie-häst med ett fint dressyrsteg. Låter kanske galet men så kändes det iaf, och det fungerade.

Jag rekommenderar verkligen att man som nybörjare kör ett ordentligt teknikpass då och då. Det gynnas man verkligen av! Klara gav mig olika fokus i omgångar t.ex. 100m höga knän, 100m vanligt, 100m långa steg, 100m vanligt etc. Till en början var fokus dock såklart att bara hitta själva steget på tå.

På bilden nedan ser ni Klaras steg när hon är på väg att landa på tårna med rak och fin hållning. Ett skonsammare steg för knäna och ett nättare steg med mer driv som gör det enklare att ta ut steget och samtidigt lägga kraft bakom det i t.ex. tempoökningar. Testa du med!

Jag är fortfarande löjligt "hög" av denna löptur. Vilken härlig känsla!

Nu ska jag kasta mig in i duschen och ge mig iväg på födelsedagsfirande. Trevlig lördag!

Kommentera inlägget här: