Hur tänker du nu Katrin?

Ännu ett fall av feltolkad LCHF:are. Suck! Denna gång är det Katrin Zytomierska som utalar sig galet om LCHF. Visserligen gillar hon att skapa kaos men ändå. Läste att hon tycker att det är helt tokigt att vi är rädda för fett, vilket jag kan hålla med om, och istället borde moffa i oss mängder av det, vilket jag tycker är onödigt. Tyvärr så har Katrin inte så bra koll som hon tror. Hon har lagt upp en bild på när hennes barn käkar något som hon liknar vid baconchips på bloggen och nästan hyllar det. Hur tänkte hon nu? Det hon förespråkar (bregott, baconchips och smält ost) består främst av onyttiga fetter som framkallar hjärt- och kärlsjukdommar (den största folksjukdomen vi har i sverige). Helt galet! LCHF är inte så knasigt om man äter nyttiga fetter dvs enkel- och fleromättade fetter t.ex. oliv- och rapsolja. Det verkar dock som om 95% av alla LCHF:are där ute har missat just den detaljen, vart fetter ska komma ifrån för att klassas som nyttiga. Självklart förespråkar jag också produkter med så lite tillsatser som möjligt, dvs Bregott före Lätta, men det betyder inte att jag tycker att man ska välja fettrika bacon framför fettsnåla kalkon. Animaliskt (mättat) fett har påvisats dåligt för hälsan i allt för många studier för att jag ska ändra åsikt om det. Det kommer att bli mycket intressant att se den egentliga effekten av att äta en LCHF-diet rik på mättat fett när vi äntligen får långtidsstudier på det. Jag hoppas verkligen att jag och dagens forskning har fel men chansen känns väldigt liten tyvärr. Dagens kort- och långtidsstudier kring hjärt-och kärlsjukdomar är rätt ofattande och de pekar på att man specifikt bör undvika mättat fett. Katrin skriver även att hon tycker att "det är tur att alla människor inte litar blint på livsmedelsverket utan använder sin egen hjärna att jobba med". Man kan ju då fråga sig hur Katrins egna hjärna fungerar? Hennes barn har ju tyvärr ingenting att säga till om, de äter bara vad som serveras. Skrämmande! Katrins inlägg hittar ni här.
Kommentera inlägget här: