Veckans Tabata

Nu har jag kört häcken ur mina kära medlemmar. Sjukt jobbigt pass idag. Mina ben var som gelé sista benövningen men det vara bara att bita ihop och hålla god min. Det är ju inte särskilt peppande när instruktören ser trött ut. Det sköna, men ibland "störiga", med Tabata är att det aldrig blir mindre jobbigt. Man blir helt enkelt starkare och får bättre teknik och uthållighet så att man kan köra ännu hårdare. Både den otränade och vältränade får chansen att ta ut sig ordentligt. Ska man skratta eller gråta? Resultat får man i alla fall. Till och med min löpning blir lättare när jag aktivt tränar Tabata. Love it! Här är dagens pass i bilder, tagna av min fantastiska fotograf Ulrika aka "bossen".

1. Upphopp

 



2. Triceps



3. Bergsklättraren



4. Kettlebell Swing



5. Boxhopp



6. Sneda sittups



Passet var som vanligt 30 minuter (24 aktiva minuter) där vi gjorde varje övning 8 gånger i rad i 20 sekunder med 10 sekunders vila emellan (totalt 4 minuter) sedan direkt över till nästa övning. Kom ihåg att det viktigt att ha koll på tekniken vid utförandet av övningen. Fråga alltid om råd av någon kunning person t.ex. en personlig tränare om du är osäker. Kettlebell Swingen är en övning som kräver korrekt teknik för att försäkra att man inte skadar sig. Det är viktigt att rörelsen kommer från höften och att du tar emot vikten mjukt med böjda ben på vägen tillbaka mot golvet. Gå aldrig högre upp i swingen än du känner att du behärskar. Kör hårt!

Kommentera inlägget här: