C som i citrus

Jag har ett nytt mål. Att få i mig mer frukt! Som näringsfysiolog är jag väl medveten om att man bör äta 5 frukter per dag men på senaste har jag snarare varit närmare 1. Inte ok! I onsdags kom lilla solskenstrålen Linda E in till jobbet med en stor påse clementiner. My favourite! Jippiiii! Clementin-säsongen har äntligen dragit igång. Nu finns det hopp för att jag ska lyckas att få i mig 5 frukter iaf. Citrusfrukter är fyllda med C-vitamin (askorbinsyra) och gör mycket gott för kroppen genom att tillföra antioxidanter och stärka immunförsvaret. Det förbättrar även upptagningen av mineralen järn, en mineral som kvinnor som tränar mycket kan ha brist på. Så ät mer clementiner! Min favvofrukt är en korsning mellan madarin och pomerans och uppkom år 1902.  Den har döpts efter sin upphovsman, den algeriske prästen Pierre Clement. Mer än vad jag visste innan jag googlade runt lite. God är den iaf, den lilla hybriden.

Linda E:

Mer clementiner åt folket! Och bli frisk nu kvinna! Krya!

Linda Grane:

Tack raring! :)

Kommentera inlägget här: