PoleDance SM

Den 10-13:e November är det dags för hälsomässan "Allt för hälsan" på Stockholmsmässan, som ni kanske vet. Ett roligt event packat med jippon, prova-på, föreläsningar och monters att kika runt på. Blossom är bland annat på plats och man kan även spana in när Anna Skipper lagar till lite mat i montern "Kokpunkten". Det som fick min fulla uppmärksamhet i ett nafs var dock det nya eventet PoleDance SM. OMG tänkte jag direkt, det här kommer att skapa rubriker. Personligen tycker jag att det är en rolig och jobbig träningsform som äntligen får träda fram i ljuset MEN jag vet att det finns många där ute som tycker att det är väldigt opassande att något som har ett starkt fäste i porrindustrin förskönas och ok-stämplas som träningsform. Det jag fann mest intressant var att kika in på poledancesm.se och se vad de hade för regler, speciellt klädkoden. Helt ärligt tycker jag faktiskt att man kan förbjuda höga klackar och bar mage för att inte sticka nålar i ögonen på de som har lite svårt att vänja sig vid denna nya trendiga träningsform. Jag vet att man använder sig av klackar vid BodyBuilding tävlingar men den träningsfomen är inte lika sexuellt utmanande och används inte inom porrindustrin. Något som jag tyckte var roligt att se var att 3 killar har kvalificerat sig till tävlingen. Kanske kan lite manligt deltagande få bort porrstämpeln? Nedan ser du klädkoden tagen från reglerna på poledancesm.se

4. Klädkod

a. Höga klackar eller bara fötter är tillåtna. Inga höga stövlar.
b. Den tävlande får använda rekvisita, men måste godkännas i förväg.
c. Den tävlande väljer sin egen kostym. Det är strängt förbjudet att utföra tävlingen naken eller delvis naken, detta kommer att leda till diskvalificering.

d. Den tävlande får inte marknadsföra en egen stolpe, skola eller annan verksamhet under tävlingarna.
e. Grepp eller liknande hjälpmedel som kan skada stången av något slag får inte användas. Grepp som godkänns innan får användas (t ex dry hands)
f. Under numret får klädseln ändras men minsta slutliga klädesplagg är shorts / hotpants som täcker bak och framdel. Klädkod för överkropp (damer) ska vara i samma stil som en sport-bh.



En outfit som denna finner i alla fall inte jag stötande på något sätt.

Sofia:

Hej!



Ja, pole-sm ser vi fram emot :) Jag är poledansare och måste bara inflika... Bar mage är inget man vill förbjuda på tävlingar eftersom bar hud är helt avgörande för att få fäste mot stången. Många tror att anledningen till att vi har så lite kläder på oss i poledance är för att det ska vara sexigt, men så är inte fallet! Just magen/sidorna är en jätteviktig fästpunkt i många av de mer avancerade tricksen vi gör. Högklackat fyller däremot ingen särskild funktion förutom att det kan vara ett artistiskt uttryck, precis som resten av kostymen. Håller med om att man diskutera ifall det är lämpligt att tillåta det eller inte.



Tjing ;)

Kommentera inlägget här: