Sojabönor!

Träffa min vän Sebbes ny favorit i köket: Sojabönan!

I söndags bjöd jag över Ida och Sebbe på spelkväll men mötes av ett tvärt nej. Varför? Jo för att Sebbe skulle göra sojabiffar. Inte en godkänd anledning kan man tycka men efterssom jag vet hur passionerad Sebbe är med sin mat och sina proteinkällor visste jag att det inte gick att få honom på andra tankar.


Ida visar Sebbes nya favoritbönor..

I måndags fick jag erbjudandet att få smaka på "Mr Beans" sojabiffar. Självklart svängde jag förbi för att se om Sebbes recept var något att ta till sig. Betyg på biffarna: Mycket väl godkänt!


Sebbe, numera "Mr Bean" i mina ögon..

Målet med Sebbes recept var högt protein-innehåll för lite pengar. Vilket han lyckades med. En sojaböna består av ca 34% protein och är även rik på fibrer. Tillsammans med de övriga ingredinserna uppnår Sebbes sojabiffar till ca 30g protein/portion (200g). Dessutom blev biffarna billiga att göra. Totalt kostar biffarna 4 kr/portion (200g).

Här kommer receptet (4pers): 
4 ägg 
200 g bönor
1 lök 
4 mtsk ströbröd
200g lätt kesella
Krydda efter smak.

Blanda ihop ingredienserna och forma till biffar. Stek i stekpanna (stekfett behövs inte om man har teflon stekpanna).

Biffarna passar utmärkt för de som vill ha en billig proteinkälla. De är dessutom vegetarian-vänliga!

JJ:

Vad är vegetarian-vänlig? Möjligtvis djurvänlig, naturvänlig osv osv =)

Kommentera inlägget här: