Nu är det dags!



Sommarschemat har börjat rulla på Sportlife och jag har uppehåll från mina fasta klasser och hoppar endast in och vickar här och där. Det har iofs blivit en hel del inhopp men i praktiken ska jag inte ha några klasser. Vad gör jag då tro? Jo jag springer! Det ska bli härligt att få komma ut på gärdet och djurgården igen. Midnattsloppet och lidingöloppet närmar sig med stormsteg så det är verkligen dags att få upp formen igen.

Ikväll blir det mjukstart på rullbandet medan tjejerna går på functional moves. Det blir såklart lite mys och skvaller efteråt, annars hade jag lika gärna kunnat sprungit ute. Upplägget på rullbandet blir följande:

2 min snabb gång
10 min 10km/h
10min 11km/h
10min 12km/h
2 min nedvarvning/gå

Lite armhävningar på det och jag bör känna mig ordentligt genomkörd. När jag gör mina armhävningar fokuserar jag på att spänna magen, hålla neutral svank och pressa ihop skulderbladen utan att axlarna åker fram när jag går ned mot golvet (så att ryggen får jobba).

Ska rapportera i morgon om jag lyckades hålla min träningsplan. Det kanske blir tufft att köra en så utdragen hastighets-ökning när jag inte sprungit på länge men jag tänker ge det ett försök. Jag får lite extra energi av att veta exakt hur mitt träningspass kommer att se ut (kanske en instruktörs-skada). På så vis vet jag hur länge jag måste kämpa på och vad som krävs av mig. Om jag går in i gymmet utan att veta vad jag ska göra och inte har ett mål så blir träningen oftast lite hur som helst. Inte alls lika fokuserad och jag får svårare att ta ut mig. Tipset är med andra ord att bestämma hur och vad du ska träna, sätta ett mål t.ex. hur mycket du ska lyfta eller hur snabbt och länge du ska springa. Når du inte ditt mål den dagen så vet du vad du har att jobba mot.

Var målmedveten!

Kommentera inlägget här: