Friskusvecka

Dagarna rullar sakta förbi här på ön. Det är varmt, soligt men lite blåsigt. Tiden spenderas därför mest vid poolerna där det är vindstilla. Träna gör vi först när solen gått ner.

Just nu varvar vi mellan två intervallpass, ett om dagen, med joggning längs strandpromenaden som uppvärmning. Superhärligt! Ska självklart dela med mig av passens upplägg.

Drömpasset just nu är att springa bort till sanddynerna, köra lite sandbacksträning, och springa hem igen. Jag tror och hoppas att vi får till det!

Life is but a dream

Gran Canaria

Just nu ligger jag i en solstol vid poolen och njuter av att få lite varm eftermiddagssol på kroppen. Andreas sover bredvid. Det här känns välförtjänt! Jag kan inget annat än att slappna av.

Snart ska dock kroppen få arbeta. Veckans första träningspass står på schemat, simning. Planen är att vi ska köra två pass om dagen, förutom idag då vi tar en mjukstart. Det är väldigt välplanerat och uppstyrt. Rena rama hälsoveckan! Perfekt!

En liten påminnelse

Akuten

Så har den här veckan äntligen passerat. Den har varit helt hysterisk med massor av saker inplanerade både på jobbet och på fritiden. Lite för hårt pressat schema visade det sig. På eftermiddagen efter mitt box-pass sa min kropp stopp. Plötsligt såg jag inte mina kunder som jag stod och pratade med. Allting var vitt. Sen började känseln i fingrarna på vänster hand försvinna, en efter en tackade de för sig och domnade bort. Ganska snabbt domnade hela vänster arm bort och även tungan. Först långt bak på tungan sedan hela vägen fram. Jaha, vad gör man nu då? Efter en halvtimme började jag bli normal igen och tänkte att jag kanske behövde få i mig mat. Istället domnade armen bort igen så det var bara att sätta sig i en taxi till akuten för att försöka få reda på vad som pågick med kroppen. Väl på plats gick allting väldigt snabbt. In till läkaren som gjorde alla möjliga tester. Jag behövde bara säga "dommningar" för att få första prio. Tillslut uteslöt de blodpropp och kom fram till att det förmodligen var en migränattack utan huvudvärk som istället slog ut kroppsdelar. Mycket märkligt men det var väldigt skönt att det bara var det. Så går det när man stressar! Inte bra!

Nu ska jag bara ta det lugnt och vila så gott det går när man är mitt uppe i en renovering på gymmet. Det är dags att packa och ge sig av mot solen i en vecka. Äntligen!

En liten påminnelse

Close-up

Jag måste få tipsa om mitt linne ifrån H&M som jag tränade i igår. Det finns i flera färger, är bekvämt och kostar bara 99kr. Mycket prisvärt! Det känns som om det var år och dar sedan jag köpte ett nytt träningslinné, och det var det förmodligen också, så jag kände att det var dags att ge vika åt shoppinglusten. Jag skyller mitt plötsliga behov av ytterligare en färgglad topp på snöns plötsliga återkomst. Så kan det gå när man längtar efter våren!

Svettigt och härligt!

Idag har jag krossat ett ordentligt Tabatapass. Känns fantastiskt! Även om man har lust att göra allt annat än t.ex. en sjunde runda burpees efter 6 omgångar av 20sek intervaller i rad så är det nästan som om kroppen sätter igång automatiskt när klockan ringer efter 10sek vila. I love it! Så sjukt kul!

Som en bonus invigde jag även mitt nya lila linne ifrån H&M.

Idag körde jag följande övningar:
Burpees
Armhävningar
"Snabba fötter" - spring uppochnedför en stepbräda
Thrusters
Bergsklättaren
Rygglyft
Sit-ups med viktplatta

Om du vill ha tips på kombinationer av övningar och info om vilken tidsintervall du ska använda så är det bara att gå in på min kategori "Pass" och titta på inläggen "Veckans Tabata".

Strong together!

Årets konvent med Nordic Wellness (f.d Sportlife) i Göteborg är äntligen här! Man kan boka plats till detta fantastiska träningsevent här fr.o.m lördag (om du är personal kan du boka redan nu). Jag ser fram emot att få börja dagen med Yoga, forsätta med GRIT Plyo och GRIT Strength, dansa loss med Åsa Ericsson på Sh'bam, klämma in några fler styrkepass efter lunch och avslutningsvis köra spinning med Jessica Clarén och Jaime Palou. Det kommer bli en toppendag!

Tack!

Jag bär en känsla av glädje och ledsamhet på samma gång. En enorm glädje över att jag har en sån fantastisk kropp. Att jag inte är skadad, inte har ont, att jag kan ta emot mig själv när jag faller, att jag kan ställa mig upp utan stöd, att jag kan gå så fort jag vill, att jag kan pusha mig själv bortom de gränser jag trodde var möjliga och för att min kropp säger ifrån när den fått nog på riktigt om jag bara är villig att lyssna.

Jag känner även en oerhörd ledsamhet över att det finns de som inte har samma förutsättningar som mig. Jag får ont i hjärtat när jag ser min granne kriga ut på sin dagliga promenad runt vår mikroskopiskt lilla parkering med sin käpp. Hon tar ett decimeterlångt kliv i taget och måste stanna var femte steg för att vila, men hon ger inte upp. Ibland kämpar hon runt två varv och stannar upp när hon ser någon promenera förbi på lätta ben. Det kan få mig att må illa av ledsamhet men samtidigt faschineras jag över kvinnas järnvilja att forstätta sin lilla runda som verkar så lång. Jag imponeras av hennes styrka. Jag undrar vad hon tänker, om hon är arg för att hon är permanent skadad, om hon saknar känslan av att kunna springa, eller om hon istället kanske är glad för att hon överhuvudtaget lever?

Idag högg det även i själen när jag läste Pamelas blogginlägg på Topphälsa. Hur hon fått beskedet att behandlingen mot hjärntumören misslyckats. Hur hon kurat ihop sig i en liten boll i sängen och gråtit i timmar. Hur hon kände att hon föll i ett svart hål utan slut. Tårarna rinner även hos mig. Ett fruktansvärt besked för en sån fantastisk krigare. Men även Pamela visar en otrolig styrka när hon väljer att "acceptera, planera och fokusera". Starka, starka kvinna!

Att se och läsa om dessa två kämpar får mig att känna en oerhörd tacksamhet över min kropp. Det viktiga är inte hur den ser ut utan att den fungerar. Tack fina starka kropp! Å tack till alla starka människor som inspirerar till livsglädje genom att aldrig ge upp! Det ni ger är ovärderligt!

En ny dag väntar

Ge inte upp!

Jag vet att du vill ha resultat, ett kvitto på all tid du lägger ner för att få förändring. Jag vet att du är otålig och tappar viljan att fortsätta att kämpa när målet inte verkar närma sig. Ta de lugnt! Det kommer! Ibland tar det längre tid för kroppen att reagera och visa att den har hajjat att vi faktiskt vill få ut något av vår träning. Men när vi minst anar så händer det plötsligt. Det känns lättare, du orkar mer, känner dig starkare, känner dig mer uthållig. Genast känner du att det var värt det, att du får mer energi att orka höja ribban lite högre, en känsla av glädje och vilja att kämpa vidare. Du vet också att om du hade gett upp så hade du fått börja om igen, trots att målsnöret var så nära fast att du inte visste om det. Du bär plötsligt på en euforisk känsla av att ha lyckats!

Så ta det lugnt, kämpa på, resultatet kommer!

Motivationslåtar!

Det var länge sedan jag tipsade om låtar som ger motivation i träningen. Här kommer mina "topp 5 just nu" som får mig att ge det där lilla extra när jag är ute och springer:

"You" - Robin Stjernberg
"Tonight" - Galavant (Vocal Radio Edit)
"Like Home" - Nicky Romero (Radio Edit)
"Dance Our Tears Away" - John De Sohn
"Falling" - Alex Sayz (John De Sohn Remix)

Kategori: Träning Taggar: motivationslåtar

En liten påminnelse

Måndag

Efter en helg med endast ett kortare löp-pass (7.5km) och mycket vila borde jag känna mig "on top" idag men i vanlig måndagsanda så känns det lite segt. Jag ska unna mig att inte träna alls idag. Skönt!

Nedräkningen till lördag och min resa till Gran Canaria tickar på allt starkare och hela den här veckan känns som en fullsmockad nedförsbacke. Underbart! Jag ser verkligen fram emot att få träna i värmen!

Dagens träning: Boxpass

Veckans fråga!

Det är djungel av information där ute och ibland vet man inte vad man ska tro på. Som näringsfysiolog och certifierad personlig tränare finns jag här för att försöka svara på era frågor. Idag vill jag dela med mig av en fråga om vitaminer.

Fråga: Varför är frukt bättre än vitamintillskott?

Svar: Vitmamintillskott är kemiskt framställda och innehåller oftast endast ett eller några få vitaminer. Vitaminerna i ett tillskott är med andra ord inte omgivna av lika komplexa konstellationer av ämnen så som vitaminerna i t.ex. en apelsin är. Apelsinen innehåller t.ex. ett flertal olika sorters vitaminer, mineraler och t.o.m. nyttiga omega 3 och omgea 6 fettsyror som har "gift sig" i en nyttig symbios som är bra för kroppen på flera sett. Man vet inte helt klart om flera ämnen samverkar vid vitaminupptaget och om t.ex. anledningen till att kroppen tar till sig av apelsinens C-vitaminer så bra är för att det finns andra ämnen i apelsinens uppbyggnad som gynnar upptaget. Det är dock en intressant tanke eftersom t.ex. C-vitamin gynnar upptaget av mineralen järn (därav är det bra att dricka apelsinjuice till blodpudding) och D-vitamin kontrollerar upptaget av kalcium. Denna förmåga att "hjälpa varandra" fattas i en vitaminburk. Dessutom kan för mycket tillskott istället ge en negativ effekt och hämma upptaget.

Jag vill dock poängtera att tillskott är ett smidigt sätt att berika kosten på vid brist och att det inte är något fel att äta tillskott vid rätt dosering. Det ska dock anses som det tillskott det är och inte ersätta frukt och grönsaker. Jag rekommenderar att man försöker äta fem olika sorters frukter per dag och att man alltid har grönsaker på sin tallrik vid en måltid.

Om det är något du funderar över kring mat och träning får du gärna ställa din fråga i kommetarfältet eller maila mig på linda.grane@mail.com.

Dagens träning: Functional Moves 45min, Spinning 60min

Be yourself! You are fierce!

Daily Yoga

Har hittat en toppenapp som jag måste dela med mig av: "Daily Yoga". Du kan välja olika pass, från 10min till 45min, som alla ger tydliga instruktioner i form av små videoklippsövningar som visas så länge som övningen ska utföras, en efter en tills passet är genomfört.

Busenkelt och supersmidigt!

För mig passar 10min passet perfekt att köra som snabb-pass på morgonen eller kvällen. Jag kanske blir en "yogis" trots allt!

Dagens träning: 5.5km löpning

En liten påminnelse

Nedräkning

Jag längtar efter sol, att få bada i havet, att få springa i värme, att få ta en morgonsimtur i poolen, semester!

Nu är den tuffaste månaden, februari, förbi så visst börjar vinterdeppet släppa iom att solens strålar börjar värma här hemma men det ska fortfarande bli skönt att få komma iväg en stund. Nu börjar det äntligen närma sig!

CX & styrka

Är helt slut i kroppen efter att ha kört både CXworx 45min (core) och styrka för armar och rygg. En fantastisk känsla!

Nu har jag dock totalt 350kg redskap att bära upp för mina 4 trappor upp till gymmet. Kanske inte den bästa timingen på just den här leveransen men "what doesn't kill you makes you stronger", eller hur var det?!

Bästa löpskolan!

I fredags fick jag tips om en helt fantastisk föreläsning om löpsteget "posing", hur man får in "rätt steg". Det var verkligen lätt att ta till sig och när jag testade tekniken på min lilla runda igår kände jag ingenting i mina benhinnor utan kunde pinna på utan problem. Fantastiskt! 
 
Spana in videon här och testa du med!
 
 

Måndagsjogg!

Jag tycker alltid det är segt att träna på måndagar. Märkligt egentligen, för det är väl då vi är som mest utvilade?

Hur som helst så lyckades jag släpa ut mig på en 5.5km runda i solskenet. Väldigt härligt! Det gick t.o.m. ganska bra!

Hundliv!

I helgen är vi hundvakter till Andreas systers hund Ozzy. Världens sötaste! På en långpromenad idag svängde vi förbi mina föräldrar och Ozzy utforskade varenda hörn tills att han bestämde sig för att trappan upp till en av deras terasser passade honom bäst. Där stod han och kikade ut över vår soliga storstad.

Inser att ett hundliv innebär många promenader! Har nog inte spenderat så här mycket tid utomhus på en och samma dag under hela vintern, förutom när jag var i Vemdalen. Håller på att bli en riktig utomhusfriskus!

Äntligen fredag!

Har parkerat mig i soffan en liten stund. Laddar för att göra rycket inför kvällen, dvs städa, laga mat, slänga in en tvätt och göra mig fin. Jag har exakt 3 timmar på mig så det är coollugnt.

Hade jag inte varit helt slut i kroppen efter att behövt hoppa in och fysiskt delta på mitt Boxpass och teama mot Robban så hade jag gett mig ut på en runda runt Kungsholmen. Det är dock inte helt fel att bara ta det lugnt en stund heller!

Fredagsmys!

Instruktörshumor!

Sitter med en broschyr tillhörande våra nya step-brädor som vi fått till gymmet. Älskar instruktionsboken! Den ser ut att vara direkt ifrån 80-talet med de klassiska bas-stegen enkelt beskrivna med tillhörande tecknad bild. Mycket underhållande för en som mig som är van att få instruktioner hemskickade på dvd med flashiga "shower"!

Det här gjorde precis min fredag lite bättre. Underbart!

Fredagsmorgon!

Hallonsmoothie, nyhetsmorgon, morgontrött, fredag. Helt ok start på dagen!

Dags att utmana!

Spring lite längre, eller lyft lite tyngre, stå 5min extra på crosstrainern eller kör 5 extra armhävningar.

Idag höjer vi ribban!

Världens bästa frukostsmoothie!

There is so much to smile about!

Idag känner jag mig stark, glad, peppad och bekymmersfri.

Jag har inte ont i benhinnorna, är sjukt sugen på att köra ett cross-fit pass i gymmet eller ett tabata-pass hemma, ser fram emot att få klippa topparna på mitt slitna hår senare idag och känner i övrigt att allt känns roligt just nu.

Lycka!

Motiverad!

Idag blev motiverad till att springa lite igen.

Det var en medlem på gymmet som delade med sig lite av sin vinter-löpning som gav inspiration. Han berättade hur han aldrig mätte sin tid under vintern utan endast sprang på känsla, hur mycket sämre han sprang på grund av halt underlag och brist på grepp.

Det fick mig att känna att det kanske varit lite dumt att sträva efter toppen-tider nu under vintern. Att jag istället också endast skulle sprungit på känsla.

Lätt att vara efterklok! Inspirerad blev jag iaf så jag hoppade på löpbandet en halvtimme. Kändes bra! Ingen press bara löpning.

Testa något nytt!

Utmana kroppen genom att testa något nytt idag. Varför inte ta ett ordentligt rodd-pass eller testa hur många pull-ups du klarar av med och utan stöd?

Förbättra dina resultat genom att chocka kroppen och bryta rutinerna. Kroppen är snabb på att anpassa sig och utan nya utmaningar blir det svårare att få resultat.

Själv tänker jag utmana mig själv med ett ordentligt konditionspass på cross-trainern. Ska blir riktigt kul!

Ny vecka!

Efter en fantastiskt trevlig helg är det dags att ta tag i en ny vecka och få den att bli lika rolig. Min Mars-strategi fungerar hittills bra och har tagit udden av stressen över löpningen. Perfekt!

Min lilla morot tickar samtidigt närmare och närmare. Just nu är det 18 dagar och 18 timmar tills att det är dags att åka till Gran Canaria. Underbart!

Soffläge

Så har man varit duktig och instruerat Functional Moves på förmiddagen. Lyckades t.o.m. dra med mig Andreas! Blev jäkligt tungt idag. Stackars mina ben!

Nu efter diverse taveluppsättningar och matintag är det soffläge på dagordningen innan kvällens middagsgäster ringer på dörren.

Väldans va många uppstyrda middagar det blev den här veckan. Otroligt trevligt!

Me moment!

Idag har jag vilat ifrån träning, trots att jag var sugen, eftersom jag ska upp och hålla en klass imorgon bitti. Istället åkte jag raka vägen hem efter jobbet och njöt av en lång dusch med bodyscrub och lite brun utan sol på mina bleka ben. Det är så skönt med en liten stund för sig själv och kroppen.

Nu är det dags att laga middag till kvällens gäster!

Love

Den här veckan har jag fått höra många klaga på sina kroppar i gymmet. Varför gör vi så mot oss själva? Det gör en bara ledsen och skapar dålig självkänsla.

Fokusera istället på det du älskar på just din kropp. Vad är det du är stolt över?

Varje gång en negativ kroppstanke kryper fram så ska du direkt tänka på det du kom fram till att du älskar med dig själv.

Alla har vi komplex men vi har även delar vi tycket om. Jag är t.ex. stolt över mitt hår, mina starka ben och mina ögon.

Nu är det din tur!