Rivstart!

Idag drog vårschemat igång på Sportlife och det var med buller brak för min egen del. Den här terminen håller jag två lunchpass i Sjöstaden på måndagar: "CXworx" och "Kondition". "CX" är ett core pass från Les Mills (förkoreograferat) och "kondition" är min alldeles nya baby, dvs ett härligt konditionspass baserat på intervaller á la Linda Grane. Debuten idag var stenhård både för mig och mina tappra deltagare. Upplägget var följande:


1 min uppvärming

4 min intensiv aktivitet med ny övning efter varje minut

(t.ex. höga knän i en minut och jämfotahopp upp ner för en bräda i en minut.)

1 min VILA

4 min intensiv aktivitet med ny övning efter varje minut

(inte samma övningar som i det tidigare blocket) 

1 min VILA

UPPREPA
(göra alltså hela passet en gång till)


Det låter kanske inte så jobbigt men det är svårare än man tror att orka kämpa på i 4 minuter innan man får vila. Jag känner att den här våren kommer att bli en rolig utmaning. Konditions passet kommer (till skillnad från Tabatan) att se likadant ut i några veckor fram över. När man jobbar med långa intervaller behöver man tydligt få känna att man blivit starkare och att man har fått en förbättrad uthållighet för att orka motivera sig själv till att kämpa vidare. Jag kommer lägga upp alla 8 övningar inom kort så att du också kan utföra passet.
 


Elena och jag efter den tuffa måndagsdebuten...


Kommentera inlägget här: