Det svåraste jag gjort på länge!

Slask, trötta ben, ensamhet, tankar som ifrågasätter vad man håller på med, frihetskänsla, tristess på löpbandet, styrka och framsteg.

Att träna inför maran är det jobbigaste jag någonsin gjort!

Jag är en gruppmänniska. Jag presterar bäst när jag kan jämföra mig med andra och kämpa i lag. Jag utmanas och får positiv energi av att känna gemenskap i träningen. Det är därför inte så konstigt att jag alltid tränat gruppträning och att jag är instruktör. Det är heller inte konstigt att jag aldrig gillat löpning och inte känt mig motiverad till att springa längre än 5km.

Maran tvingar mig utanför min "komfort zon" på flera sätt. Fysiskt och mentalt är det otroligt krävande att hela tiden kämpa helt själv med något jag aldrig gett mig in på. Att fortsätta springa när kroppen är trött och inte ha någon annan bredvid sig som bryr sig om jag stannar eller ej eller att inte ha någon som bryr sig om jag kämpar lite extra för att hålla tiden jag bör ligga på per km eller inte, är en riktig utmaning!

Det enda som får mig att fortsätta är att jag märker förbättringen. Jag springer 4 löp-pass i veckan på minst 7 km per runda och i söndags sprang jag hela 16km på 90 minuter. Det har jag aldrig lyckats göra förut. Jag är otroligt stolt! Det är fantastiskt hur kroppen kan anpassa sig så snabbt.

Det är fortfarande en kamp varje gång det är dags att snöra på sig löpskorna, så den dagen då maran är "dagens pass" kommer jag vara otroligt stolt över att jag tagit mig igenom det som då kommer att vara 8 månaders förberedelser. Lyckas jag sedan springa på utsatt tid blir det den stora pricken över i:et!

Så vad vill jag säga med det här? Egentligen ingenting annat än att få skriva ner några tankar men för att få något vettigt ut av det så kan det ju vara värt att ta till sig av att själva resan mot målet också är en prestation. Egentligen viktigare än själva målet, det är ju där all kämpaglöd ligger, energin som får oss att fortsätta när det känns tungt och motigt. Glöm inte bort det!

Kommentera inlägget här: