Mina bästa appar

Det finns en djungel av olika träningsappar där ute och jag tänkte dela med mig av mina tre favoriter. Nike Training Club, Runkeeper och Tabata Pro. Runkeeper blev jag tipsad om av min svåger, NTC fick jag testa med Jessica Clarén i somras första gången och blev genast ett stort fan. Det sista tipset har jag letat mig fram till alldeles själv, det tog lite tid och pengar att få fram den bästa Tabata appen för iPhone men efter mycket om och men blev det Tabata Pro. Jag tycker helt klart att det är värt att köpa en bra app. NTC är gratis, Runkeeper finns som båda delarna och Tabata Pro måste man tyvärr öppna plånboken för! Enjoy!
Nike Training Club ger flera kompletta träningsprogram med bra och tydliga beskrivingar av varje övning och olika nivåer på träningen. Det är inte helt otippat att Nike producerar en riktigt bra påkostad app, me like! Sätt på lite skön musik så guidar appen dig igenom det passet du valt och säger till när det är dags att byta övning. Kan vara bra att ha bra koll på övningarna innan du startar ett pass, så du slipper bryta mitt i. Senast jag körde blev det följande val/pass: Get toned (finns även: get lean, get strong och get focused), Advanced (finns även: beginner och intermediate) och Fit Zone (här finns massor av olika val, dessa val blir ännu fler om du byter typ av pass, t.ex. get lean). Tufft och roligt!

Runkeeper är det bästa sällskapet man kan ha på löprundan. Du får reda på hur långt du har sprungit (gps), hur länge och din hastighet. Tiderna och rundorna lagras så att du kan ha koll på din spring-historik. Det är skönt att man kan ha spotify igång samtidigt, musik är ett måste för mig när man tränar. Musiken tonas ner när Runkeeper berättar hur långt/hur länge du har sprungit. Jag brukar ha inställningen att jag får veta tiden främst, var 5:e minut. Appen berättar också hur långt jag har kommit på mina 5 minuter. Väldigt bra då jag vet om jag måste öka tempot för att nå mitt mål. Du kan ändra om du istället vill veta hur långt du kommit som prio t.ex. notifikation efter 1 km.

 

Tabata Pro är must have-appen för alla som vill köra Tabata själva. Du ställer enkelt in hur många övningar du vill ha (kallas Tabatas) För ett halvtimmes pass blir 6 övningar/Tabatas lagom. Du ställer även in hur många omgångar du vill köra varje övning (kallas cycles). Jag brukar ha 8 omgångar/cycles). Du måste även ange tidsintervallerna för förberedelser, aktiviteten och vilan. Jag brukar ha 0 sek på förberedleser (prepare), 20 sek på aktiviteten (work) och 10 sek på vilan (rest). Passet blir lite extra intensivt om du måste förbereda en ny övning under din vila. Det gillar vi! Du kan även välja om du vill ha ljudet av eller på. Jag brukar ha ljudet på så att jag hör nedräkningen tydligt inför vilan och när man ska börja köra igen. Skärmen blinkar tydligt efter färgkoder när du är i work eller rest. Otroligt pedagogiskt! Så nu är det bara att tuta och köra!

Jessica:

Åååh snart dags att köra ihop igen tycker jag! :-*

Kommentera inlägget här: