Mat på små fat

Min andra vecka med min nya kosthållning är påbörjad. Det går väldigt bra faktiskt! Det kräver lite planering och självbehärskning men annars rullar allt på som vanligt. Det känns som att jag har en mat- och sovklocka som ständigt ringer. Utan påminnelser kl10.00 och 15.00 på mobilen hade mina mellanmål garanterat glömts bort. Dagarna går så fort på jobbet.

Min metod för att öka fettförbränningen är att undvika socker, tomma kalorier så som vitt bröd och pasta och undvika mättat fett. Jag äter så näringsrikt som möjligt med fiberrika kolhydrater i form av bulgur, quinoa och massvis med grönsaker kombinerat med en proteinkälla som t.ex. kyckling eller lax. Jag har alltid någon form av sås, men inte så mycket.

Tricket är att hålla "lagom" portioner, äta ofta och regelbundet, därav mina två mellanmål. Med "lagom" menar jag inte en okontrollerad mängd mat som jag tycker passar för stunden. Mängden mat är ganska noga utmätt efter totala energimängen, dvs kcal, jag anser är lagom för mig. En effektiv riktlinje är att dra av ca 500kcal ifrån din dagliga energiförbrukning (som du kan räkna ut här) och fördela kalorierna över dagens alla mål. Jag rekommenderar 3 huvudmål och två/tre mellanmål: en stadig frukost, ett litet mellanmål vid 10.00, en stadig lunch, ett litet mellanmål vid 15.00 och en lättare middag. Om man tränar är det viktigt att äta lite mer vid det efterföljandet målet, dvs tränar du efter jobbet men innan middagen så behöver du öka på middagen något och minska någon annanstans, en riktlinje kan vara 200kcal om du förbrände 400kcal. Det här gäller även om du tränar efter middagen, då passar det bra med ytterligare ett mellanmål, t.ex. en proteinshake eller en knäckemacka med keso och skinka. Det är viktigt att komma ihåg att du angivit träningsmängd när du räknade ut din energiförbrukning. Följer du den aktivitetsmängd som du la in från början ska inte ett extra påslag av kcal på dagens totala intag av energi behövas vid träning, annat än att du bör äta mer efter träningen och mindre vid ett annat mål. Har du däremot inte räknat med dina träningspass när du gjorde uträkningen så behöver du lägga på fler kcal den dagen du tränade.

Det kan tyckas som man inte gör annat än att äta men kroppen mår oftast bra av den här typen av kosthållning. På det här sättet håller man fettförbränningen och ämnesomsättningen vid liv hela dagen och undviker att kroppen går in på "spara på fettet"-läge, vilket händer om man äter för lite och för sällan. Resultatet av fettförbränningens ökning brukar märkas ganska snabbt på kroppen, helst om du tränar samtidigt, och det är väldigt motiverande. Vem gillar inte se resultat?

Ikväll blir det bulgur, lax i ugn, romsås, rotfrukter och några potatisar i ugn och massor av sallad. Mums!
 
Kommentera inlägget här: