Heja Åsa!

Idag har jag tränat min syster Åsa. Hon har bestämt sig för att komma iform efter en graviditet och förlossning genom kejsarsnitt. Efter ett kejsarsnitt är läkningstiden längre och man måste vara mer försiktigt än efter en vanlig förlossning när man sätter igång med träning igen. Det är såklart alltid viktigt att lyssna på kroppen men i just det här fallet är det extra viktigt eftersom man helst inte vill slita upp såret i magen och riskera infektion.

Vi inledde med diverse olika mätningar för att få ordentlig koll på hjärtat och kroppen. Eter det körde vi på med uppvärmning och ett gäng intervallövningar. Hon var riktigt duktig! Både jag och Elias (Åsas 4mån gamla son) hejade på. Med kombinationen av träning med mig och långa raska promenader tror jag att Åsa kommer att komma iform på ett nafs! Självklart ska vi även lägga upp dieten, en liten utmaning när man ammar och ständigt är hungrig. Skoj är det iaf! Jag är en mycket stolt syster idag, heja Åsa!

Åsas träning:
7min uppvärmning på Cross-trainer

Intervallpass 1:
Thruster (med 5kg stång) kombinerat med utfall. 3 set av 21,15 och 9 reps, ingen vila mellan seten.
Alltså, 21 thrusters direkt följt av 21 utfall (ett utfall med ett ben räknas som 1rep) sen 15 reps etc.

VILA

Intervallpass 2:
3 set av:
Axelpress med hantlar (15st på 1min)
Jämfotahopp upp på pall med kliv ner igen (15st på 1min)
Armhävningar (15st på 1min)
Hopprep (60st på 1min)

Mellan varje set bestående av dessa fyra övningar fick Åsa 10sek vila.

Avslutningsvis fick hon stretch och vila.

Dr Grane:

Vilket härligt sätt att komma oform på. Personligt stöd från syrran. Önskar att jag själv kunde hänga på!

Åsa:

Jag behöver all pepp som går att få. Min fysiologiska ålder är helt sjuuuuk hög. Det är bara att köra på! Hade varit kul med dig vid min sida :o) Kram!

Linda Grane:

Vi får köra tillsammans i Turkiet! Inte så långt kvar nu, blir rena rama hälsoveckan! :)

Kommentera inlägget här: