Håll dig frisk!

Jag har ju precis blivit frisk igen efter en lång tids snörvel och hostande. Nu ligger stort fokus på att få vara frisk fortsättningsvis utan att det stör mina träningsplaner. Inte helt enkelt i detta kalla klimat! Jag har dock några knep som jag försöker följa och som jag vill dela med mig av:

1. Sov ordentligt! Att ha för lite sömn i kroppen är ett säkert sätt för mig att bli sjuk. Jag trillar ner i feberträsket direkt i brist på sömn.

2. Klä dig ordentligt! Ha lager på lager och använd mössa och vantar! Att frysa är som att be om feber. Jag brukat även ha varmt om fötterna.

3. Är näringsrik mat! Se till att du får i dig alla nödvändiga vitaminer och mineraler. Så här på hösten är det bra att fylla på ordentligt med d-, c- och b-vitaminer. Ett vitamintillskott kan vara ett alternativ för den som inte får till det med maten. Annars är det bara att mumsa apelsiner (c-vitamin), bönor och broccoli (b-vitamin) och ägg och fet fisk (d-vitamin), om du inte har råd att unna dig en resa till solen förståss (d-vitamin produceras naturligt i kroppen när vi utsätts för solljus).

4. Drick vatten! Se till att du får i dig tillräckligt med vätska så att kroppen hela tiden kan rensa ut slaggprodukter. Tips är att följa färgen på ditt urin. Ljust är bra, mörkt betyder drick mer!

5. Lyssna på kroppen! Träna inte om du inte känner dig helt pigg. Kör lugnare pass om du är på väg tillbaka ifrån sjukdom till friskhet. Kör inte över kroppens signaler. Det resulterar oftast i att det bara blir ännu värre.

Dela gärna med dig om du också har något bra knep!

Kommentera inlägget här: