Visualisera dina mål!

Ibland när jag känner att allting är omöjligt brukar jag tänka tillbaka på den tiden då jag var 16år, bodde i en stad där jag inte kände någon, i en främmande familjs hus i Leeds i England.

De var en tid då jag bara såg möjligheter men även mötte svåra situationer som jag var tvungen att handskas med. En tid då jag växte mentalt och lärde mig otroligt mycket om mig själv.

Det var även då jag tog steget att våga testa breakdance. Jag kommer aldrig glömma hur frustrerad jag var över att det var svårt, tungt och jobbigt. Jag kunde försöka få till ett lyft eller "move" i timmar. Men övning gav färdighet! Jag faschineras över alla konstiga positioner jag kunde stå i då, som jag skulle behöva bygga upp modet för rejält innan jag skulle ge mig på att testa att utföra idag. Galet!

Det jag minns allra bäst är när jag var nära att kasta in handduken efter mina eviga försök att lyckas med en position med muskler som var helt slut. Min danslärare skrattade åt mig och bad mig blunda. Sen frågade han mig om jag kunde se mig själv utföra dans-steget. Det kunde jag. Han sa sedan: "Bra, då kommer du göra det!". Han fortsatte med att förklara: "Om du kan föreställa dig själv göra det, så kan du göra det på riktigt". Sen bad han mig visserligen att vila men orden han sa gav inspiration och oslagbar peppningen.

På något vis har den lilla konversationen blivit som ett mantra för mig som jag aldrig kommer att glömma. Så fort jag har ett mål så visualiserar jag bilden av mig själv i mitt huvud när jag når mitt mål t.ex. springa över mållinjen på maran samtidigt som klockan slår 3.30. Det ger mig styrka att tro på mig själv. Styrka att jobba mot mina mål.

Om jag sett mig själv nå mitt mål i tanken, så kan ingen säga till mig att jag inte kan eller att någonting är omöjligt. Lite dumdristigt så vet jag att det går.

Om jag trots allt saknar motivation tar jag fram min mål-bild för att inspireras till att kämpa vidare. Åter igen blir jag på så vi mentalt stark, och ingentig slår den styrkan.

Kort o gott:
Visualisera dina mål och sluta aldrig tro på dig själv och din förmåga att lyckas!

Kan du se dig själv nå dina mål?

Kommentera inlägget här: