Låt din inspiration bli din motivation!

Alla är vi olika men ändå lika på en punkt: alla gynnas av att motionera!

Att träna är bra för hjärtat & lungkapaciteten, ger längre livslängd, motverkar benskörhet, ger bättre självförtroende och självkänsla. Ändå är det så många som inte tränar. Varför är det så? Varför blir vi så bekväma?

Jag vill ändå hoppas och tro att vi alla nån gång upplevt känslan av att ha blivit inspirerad av att träna. Det kan vara en musikal som fick dig att vilja dansa eller kanske en fighterfilm som fick dig att vilja hoppa hopprep. Det är just den känslan jag önskar att vi kunde spara i en liten plastlåda och öppna tre gånger i veckan tills att träning blivit en livsstil. Istället glöms känslan bort och försvinner i alla måsten.

Eftersom inspiration inte går att bevara i burk så har jag ett annat knep för att känna inspiration till att träna: tänk tillbaka på den stunden/upplevelsen/känslan/tanken som fick dig att känna glädjen till att träna! Återskapa minnet och håll kvar i den positiva känslan du kände då. Gör sedan känslan till verkligen genom att utföra det du en gång kände dig inspirerad till att göra. Låt din inspiration bli din motivation!

Att lyssna till vad andra inspireras av och hur de tränar kan också ge inspiration och motivation.

För mig har träningen blivit en livsstil och känslan av att vilja träna kommer ofta över mig när jag minst anar det t.ex. när jag hör en bra låt, ser en kämpaglöd och vilja hos en annan person eller när jag ser någon prestera i en stor idrottstävling.

Motivationen hittar jag i att känna att jag utvecklas, att jag kan, orkar, blir starkare, snabbare och smidigare. Det är det som får mig att sträva efter nya mål. Det är känslan av förbättring som pushar mig framåt.

Bilden nedan inspirerade mig i Turkiet, då det äldre paret vägrade sluta sola trots molnigt väder. De njöt av tillvaron ändå och tog tillvara på ögonblicket. Det fick mig att känna en känsla av frihet. Mitt foto av det lilla paret inspirerar mig till att njuta av livet och ger mig glädje varje gång jag tittar på det. Glädjen och energin tar jag sedan med mig när jag springer. Nästan som en liten låda med inspiration på burk.

Vad inspirerar dig?

Kommentera inlägget här: