Hur har vi det med våra mål?

Vissa säger att vi idag är alldeles för målfokuserade och att vi bygger upp stress på grund av våra mål.

Jag skulle vilja påstå att ett mål får mig att bli mer fokuserad och sorterad i tankarna. När saker inte går som jag vill på en gång eller när jag känner mig stressad och pressad brukar jag fokusera på mitt mål och sortera bort kaoset och tänka att det leder mig närmare mitt mål, även om det kanske tog en annan väg än den jag förutspått just nu.

För mig är mål är alltid bra, om det så gäller planering för vad man ska göra under dagen t.ex. tvätta, laga mat eller ringa sin syster, så väl som vad man har tänkt genomföra under sin träning till att sätta upp tydliga karriärsmål.

Jag presterar t.ex alltid bättre i gymmet om jag vet klart och tydligt vad jag ska göra och vad jag har för mål (t.ex. antal repetitioner). I karriären är det nog ännu viktigare för mig. Så fort jag tappar fokus på mitt mål så blir jag förvirrad, börjar tvivla på vad jag vill, har inte samma ork eller vilja att drivas framåt mot utveckling. Sätter jag däremot upp ett mål ger det mig energi att kämpa på och prestera, jag får genast energi och glädje. Målet för mig framåt!

Sen ser jag även till att leva i nuet och njuta av resan och kanske framförallt vara medveten om att målet kan förändras på vägen.

Vilka mål har du?

 

Kommentera inlägget här: