POSE-löpning

Nu har jag läst om någonting som jag egentligen vetat om i några år men inte funderat så mycket kring: pose-löpning. Det är en löpteknik som är effektiv men samtidigt varsam för knäna. Istället för att lägga tyngden på hela foten i löpsteget så fokuserar man på att aktivera vaderna och placera tyngdpunkten på trampdynorna för att avlasta knäna. Tanken är också att man tar lite kortare steg, tar vara på tynglagen, undviker så gott det går att placera hälen i marken och fokuserar på att lyfta foten från marken istället för att tänka på hur man ska landa. Jag såg detta för några år sedan i en intervju med en 10000-meters olympian. Han studsade fram på trampdynorna och placerade aldrig hälen i marken. Ovanligt tänkte jag och gick vidare. Idag dök tekniken upp i mitt liv igen och nu, eftersom jag numera intresserar mig mer för löpträning, fastnade metoden direkt. Smart, tänkte jag nu, detta ska testas! Å det ska det också, på måndag ska jag dra ut en tur på gärdet och testa. Jag antar att den inte är helt lätt att komma in i. På sikt tror jag dock den är en solklar vinnare! Har du problem med dina knän tycker jag absolut att du också bör överväga att ge den ett försök.



Här är en tjej som är mitt i ett pose-steg. Lite komiskt nog så "posar" hon också...

Kommentera inlägget här: