"Grane Cuotte"

Min syster (Camilla) kom ner med barnen från Luleå i fredags för att fira sin och min systersons födelsedagar. Dagen till ära hade vi familjemiddag och min andra syster (Åsa) överraskade med ett roligt recept som hon hittat på ICA Maxi: "Grane Cuotte". Mycket roligt tyckte vi i familjen Grane! För att förtydliga så tillagade vi aldrig receptet utan roade oss med att bara titta på det. Lite oklart om det faktiskt är en god dessert. Jag tror att jag blir lite skrämd av att den innehåller matvete, men självklart ska jag prova den innan jag dömmer! Det är inte varje dag man stöter på en julig "Grane-dessert", även om den förmodligen fått namnet pga att den innehåller granatäpplen.

  • Tillagningstid: Över 20 min
  • Svårighetsgrad: Medel
  • Portioner: 4
  • Ingredienser

    • 1 dl matvete
    • 1/2 dl valnötskärnor
    • 1 msk pistagenötter
    • 1 1/2 dl vitt torrt vin
    • 2-3 msk lavendelhonung
    • 1 granatäpple
    • rivet skal från 1/2 citron

    Gör så här

    1. Koka matvetet enligt förpackningens anvisning. Häll av ev. överblivet vatten
     genom ett durkslag och låt kornen svalna något.

    2. Hacka valnötterna och blanda med pistagenötterna. Rosta dessa gyllene
     i torr panna. Blanda nötterna med vetet, vinet och honungen.

    3. Gröp ur kärnorna från granatäpplet. Tillsätt dem och rivet citronskal och
    fördela i 4 portionsformar och ställ i kylen en stund.

    4. Servera med hemgjord vaniljkräm eller bara riven choklad.

    För alla:
    Innehåller gluten.
    Laktos: vaniljkrämen kan göras på laktosfri mjölk.
    Mjölkproteinfri: servera med havre- eller sojabaserad glass.
    Nötallergi: Det går att byta ut nötter mot rostade solrosfrön och pumpakärnor.

    Tips

    Denna goda juldessert kan göras med precis de ingredienser man tycker är gott. T.ex. blanda i russin, smaksätt med kanel osv..

    Kommentera inlägget här: