Tips till spåret!

Det blev ingen löpning igår. Typiskt! Väl på plats i gymmet insåg jag att det var alltför roliga personer som skulle gå på Bellas Functional Moves så jag hoppade in och körde det istället. Den nya koreografin är riktigt bra och rolig och jag ser fram emot att få köra den i höst. Jag och Sandra Fagerlund passade på att köra slut på oss själva totalt längst bak i salen i sista konditionsövningen; jogga på stället med höga knän i 15-sekunders intervaller. Sjukt jobbigt men otroligt peppande att ha nån att skrika på mitt emot. Jag var trött som ett djur efteråt och det var extra gott med yoghurt glass från Seven Eleven i Vasaparken som belöning.
 
För att återkoppla till löpning så hittade jag idag några tips i en artikel på dn.se från löpar-proffset Ingmarie Nilsson till de som ska börja springa. Bra och tydliga råd!

Nybörjartips:
 

» Det är motigt i början, men det är bara att gilla läget och börja direkt. Inte på måndag, utan nu.

» Skaffa sällskap. Boka tid med en kompis som är på samma nivå som du och bocka för dagar i kalendern när ni kan träna tillsammans, lägg in träningen i veckoschemat.

» Börja försiktigt och långsamt. Sätt inte ribban för högt, men gör det ändå till en utmaning. Det största felet är ofta att nybörjare går ut för hårt.

» Ha en plan: Vad är målet? När ska du ha nått dit? Varför vill du nå dit?

» Skaffa gärna ett bollplank som du kan fråga om löpning. Gå med i en förening eller skaffa en personlig tränare, till exempel.

» Använd bekväma, funktionella kläder och ta hjälp av någon som kan löparskor om du behöver investera i ett par.

» När du tränar ska pulsen upp – dra dig inte för att bli svettig.

» Sist men inte minst: ha massvis med tålamod! Ge inte upp för tidigt. Låt det ta tid, minst tre månader om du springer tre gånger i veckan. Tänk dig löpningen som en långsiktig satsning.



lucille:

hon i tidningsartikeln http://www.dn.se/livsstil/ta-spranget-ut-i-sparet hennes kropp ser inte längre ut som en kvinnokropp utan den är totalt utom kontroll när det gäller det kvinnliga könshormonet.

jag har läst om detta även inom den klassiska elitidrotten och balett skolorna att deras kroppar förändras med den hårda träningen som man utsätter idrottarna för. kvinnornas könshormon förändras och de blir utan de kvinnliga körtlarna och även menstruationen försvinner. hon på bilden är faktiskt anorektiker. dvs hon tränar så mycket och hennes intag av näring följer inte varandra alls.

intaget av näringen är lägre än den energi i träningen som hon utsätter kroppen för är inte i harmoni- faktum är hon har anorexia. hon är underviktig.

Kommentera inlägget här: