Att röka eller icke röka? Det är frågan!

Häromdagen läste jag en intressant artikel i tidningen "Träningsguiden", en ny produkt från "Fitness Magazine". Den handlade om kombinationen rökning och träning.
.
Bilderna är som tagna ur en scen ur Fight Club. Det första man ser är Ola Rapace posa med en cigarett i munnen i hård träning under ledning av Stefan Reijer, tränare från Bosön. Min första reaktion var att höja ögonbrynen och tänka "det var det dummaste jag sett". Även om jag aldrig uppmuntrat rökning så tog det inte många sekunder innan jag förstod att effekten av tobaken kan tänkas ge ett positivt utslag på träningen.
.
 
.
Stefan Reijer, tränare från Bosön, är av åsikten att rökning under träningspasset skapar en höghöjds-träningseffekt och på så vis förbättrar prestationsförmågan. Ingen dum idé. Men jag skulle dock aldrig tänka mig att försämra min hälsa för att göra min träning lite mer effektiv. Hellre ger jag mig tiden att förbättra min syreupptagningförmåga den långa vägen.
.
.
"När Ola inte har tid pga. av teater och film lägger vi in att han får röka cigaretter eftersom rökning orsakar en syrebrist i kroppen. Effekten blir liknande den av höghöjdsträning.
Vid rökning får blodet ett ökat hemoglobinvärde. Det ska vara riktigt tungt att andas. I motsats till motionsträning där man tänker på att träning ska vara bra för hälsan. Vi tänker inte på hälsan, vi satsar den istället.
"

.
Vad säger du om saken?
Kommentera inlägget här: